Raja Malaysia Sholat Id di Luar Istana

Rep: Andrian Saputra/ Red: Muhammad Hafil

Ahad 23 Apr 2023 13:02 WIB

 Raja Malaysia, Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri Foto: EPA-EFE/FAZRY ISMAIL Raja Malaysia, Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Raja Malaysia, Yang di Pertuan Agung Sultan Abdullah Ri'ayatuddin al Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agung, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah melaksanakan sholat Idul Fitri di Masjid Negara Malaysia. Seperti dilansir Bernama pada Ahad (23/4/2023) pasangan kerjaan itu tiba di Masjid pada pukul 8:15 pagi dengan didampingi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Sholat Id yang dipimpin langsung oleh Imam Besar Masjid Negara, Ehsan Mohd Hosni juga diikuti oleh menteri kabinet l, wakil menteri dan anggota masyarakat. 

Baca Juga

Ini adalah kedua kalinya raja Malaysia melaksanakan sholat Idul Fitri di luar istana negara. Tahun lalu, raja Malaysia juga melakukan sholat Id di Masjid Wilayah Persekutuan setelah dua tahun melakukannya di istana negara pasca penerapan Perintah Pengendalian Gerakan Nasional. 

Sementara itu kutbah Id bertajuk Idul Fitri lebih berarti berisi mengajak umat Islam untuk memanfaatkan perayaan Id untuk meningkatkan silaturahmi antar warga. Umat Islam juga diimbau untuk menanamkan rasa saling mencintai dan menghormati satu sama lain, toleransi dan hidup dalam persatuan yang kuat untuk membangun negara secara holistik. 

Sebelum berangkat, Sultan Abdullah dan Tunku Azizah menyempatkan diri untuk menyapa jamaah. Sultan Malaysia itu meninggalkan masjid pada pukul 9.15 diikuti oleh Perdana Menteri Malaysia dan sejumlah pejabat lainnya.