Rabu 20 Apr 2022 09:00 WIB

Raja-Permaisuri Malaysia Hadiri Khataman Alquran

Khataman Alquran dihadiri raja dan ratu Malaysia.

Rep: Rossi Handayani/ Red: Muhammad Hafil
Raja-Permaisuri Malaysia Hadiri Khataman Alquran. Foto: Alquran
Foto: republika
Raja-Permaisuri Malaysia Hadiri Khataman Alquran. Foto: Alquran

REPUBLIKA.CO.ID,PEKAN -- Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Syah hari ini menghadiri acara 'khatam Quran' bertepatan dengan Nuzulul Alquran dan Tahlil Almarhum Sultan Haji Anmad Shah Al-Mustaiin Billah di Masjid Sultan Ahmad Shah Al-Haj pada Selasa (19/4).

Dilansir dari laman Bernama pada Rabu (20/4/2022), Baginda yang didampingi Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah tiba di masjid pada pukul 06.00 sore. Bupati Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah dan keluarga kerajaan Pahang lainnya juga hadir dalam acara tersebut.

Baca Juga

Turut hadir dalam acara tersebut Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dan Pahang Mufti Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman.

Acara diawali dengan pembacaan khatam Alquran yang dipimpin oleh Ketua Pelaksana Pahang Maahad Tahfiz Mohd Khalil Mohd Zari. Kemudian dilanjutkan dengan pembacaan tahlil oleh Abdul Rahman di hadapan imam kepala Masjid Negara Sultan Ahmad 1, Datuk Badli Shah Alauddin menyampaikan ceramah singkat tentang perayaan Nuzulul Alquran.

Al-Sultan Abdullah yang juga Pahang Sultan menyerahkan penghargaan kepada tiga masjid yang paling sering selesai membaca Alquran secara keseluruhan yaitu Masjid Sultan Mahmud (Lipis), Masjid Assyakirin (Maran) dan Masjid Tengku Mahkota Abdullah (Jerantut).

Kemudian Yang Mulia melanjutkan untuk berbuka puasa dan melakukan shalat Maghrib, Isya dan Tarawih bersama para jamaah.

 

 

 

 

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement