Kamis 13 May 2021 20:43 WIB

Kerajaan Kelantan Sumbang 100 Ribu Ringgit Bantu Palestina

Menteri Kelantan: rezim Zionis zalim dan melanggar prinsip HAM yang disponsori Barat.

Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob.
Foto: @datoahmadyakob
Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob.

REPUBLIKA.CO.ID, KOTA BHARU -- Kerajaan Kelantan, Malaysia pada Kamis (13/5), mengumumkan sumbangan berjumlah 100 ribu ringgit Malaysia atau sekitar Rp 345 juta melalui Tabung Serambi Mekah sebagai tanda kebersamaan perjuangan membebaskan bumi Palestina dari kebejatan Zionis Israel.

Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata, sumbangan tersebut akan disampaikan secara terus kepada rakyat Palestina yang sangat memerlukan bantuan pada masa ini.

Datuk Ahmad Yakob mengatakan, perlakuan rezim Zionis bukan saja suatu tindakan zalim dan tidak berperikemanusiaan, bahkan melanggar prinsip kemanusiaan serta melanggar kebijakan hak asasi manusia (HAM) yang disponsori Barat itu sendiri.

"Saya mengikuti perkembangan secara dekat situasi yang dihadapi rakyat Palestina, perjuangan rakyat Palestine sudah tentu memerlukan doa dan munajat umat Islam dari seluruh pelosok dunia. Perjuangan rakyat Palestina juga wajib disusuli dengan infak dan sumbangan daripada kita semua," katanya dikutip lama My Metro.

"Atas solidaritas tersebut, Kerajaan Negeri Kelantan melalui Tabung Serambi Mekah akan menyalurkan sumbangan 100 ribu ringgit Malaysia sebagai tanda kebersamaan perjuangan membebaskan bumi Palestine daripada kebejatan Zionis," kata Datuk Ahmad Yakob dalam pernyataannya hari ini.

Menurut dia, masyarakat juga diundang untuk memberikan kontribusi kepada rakyat Palestina melalui Tabung Serambi Mekah. Datuk Ahmad menyebut, sumbangan tersebut akan dibuka selama tujuh hari mulai Kamis hingga Rabu (19/5).

"Sumbangan boleh disalurkan melalui Tabung Amanah Kebajikan Darulnaim (Tabung Serambi Mekah) 03018010080024 (Bank Islam). Kirimkan informasi sumbangan Al-Aqsa melalui WhatsApp kepada Mohd Roshdi Ismail (013-9015602)," katanya.

Sekretaris Pers Menteri Besar Mohd Khairul Padli Baduldin menambahkan, dalam menanggapi seruan untuk memberikan sumbangan kepada umat Islam di Palestina, Datuk Ahmad juga memberikan sumbangan pribadi sebesar 10 ribu ringgit Malaysia melalui Tabung Serambi Mekah.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement