Majelis Perlis Tetapkan Besaran Zakat Fitrah RM7

Rep: Dea Alvi Soraya/ Red: Muhammad Hafil

Selasa 13 Apr 2021 13:42 WIB

Majelis Perlis Tetapkan Besaran Zakat Fitrah RM7. Foto: Ilustrasi Zakat Fitrah Foto: dok. Republika Majelis Perlis Tetapkan Besaran Zakat Fitrah RM7. Foto: Ilustrasi Zakat Fitrah

REPUBLIKA.CO.ID, KANGAR—Majelis Agama Islam dan Adat Melayu Perlis (MAIP) telah menetapkan RM7 (Rp. 24.571), sebagai besaran zakat fitrah yang wajib disalurkan per orang. Jumlah ini tidak berubah dari besaran zakat fitrah yang ditetapkan pada 2016 silam.

“Penetapan tarif tersebut sejalan dengan persetujuan rapat Panitia Fatwa Perlis yang mempertahankan besaran zakat fitrah tahun ini berdasarkan harga beras yang lazim digunakan masyarakat,” kata MAIPs dalam keterangan yang dikutip di Bernama, Selasa (13/4).

Baca Juga

Menurut keterangan tersebut, Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail, dijadwalkan menghadiri program Ramadhan Rukyah Hilal yang diselenggarakan oleh Departemen Perlis Mufti di Lokasi Pengamatan Perlis Hilal di Kompleks Masjid Al-Hussain, Kuala Perlis.

Hadir pula Raja Puan Muda dari Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil, Puteri Sharifah Khatreena Nuraniah Jamalullail dan Puteri Sharifah Farah Adriana Jamalullail.

Sumber:

https://www.bernama.com/en/general/news.php?id=1951626