Wednesday, 19 Rajab 1442 / 03 March 2021

Wednesday, 19 Rajab 1442 / 03 March 2021

Kabinet Muhyiddin Didominasi Menteri dari UMNO dan Bersatu

Senin 09 Mar 2020 23:10 WIB

Red: Andri Saubani

PM Malaysia Muhyiddin Yassin(EPA)

PM Malaysia Muhyiddin Yassin(EPA)

Foto: EPA
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan Kabinet Perikatan Nasional.

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR - Menteri yang berasal dari UMNO dan Partai Bersatu mendominasi dalam daftar nama-nama menteri Kabinet Perikatan Nasional yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Kantor Perdana Menteri Putrajaya, Senin (9/3). Berdasarkan nama-nama yang diumumkan menteri-menteri dari UMNO sebanyak sembilan orang, Partai Bersatu yang merupakan partai asal Mahyuddin sebanyak delapan orang, Partai Pesaka Bumiputera Bersatu sebanyak empat orang.

Kemudian dari eks PKR kelompok Azmin Ali sebanyak tiga orang, Partai Islam Malaysia (PAS) sebanyak tiga orang, kemudian masing-masing satu dari MIC (Partai India Malaysia), MCA (Partai China Malaysia) dan Partai Persatuan Sabah. Sementara itu menteri dari PAS adalah Sekjen PAS Takiyuddin Hassan yang dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlemen dan Undang-Undang), Menteri Alam Sekitar, Ibrahim Tuan Man dan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali.

Selain itu lima yang dilantik sebagai wakil menteri adalah Ahmad Marzuk Shaary (Menteri di Jabatan Perdana Menteri - Hal Ihwal Agama), Abdullah Mat Nawi (Kementerian Pertanian dan Industri Makanan), Awang Hashim (Kementerian SDM), Siti Zailah Mohd Yusoff (Kementerian Wanita dan Keluarga) dan Ahmad Amzad Hashim (Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi).

Sedangkan Presiden MCA Wee Ka Siong yang juga anggota parlemen Ayer Hitam dilantik sebagai Menteri Pengangkutan. Anggota parlemen Tanjung Piai Wee Jeck Seng ditunjuk sebagai Wakil Menteri 1 Perusahaan Perladangan dan Komoditi. Sedangkan, anggota parlemen dari MIC M.Saravanan diangkat sebagai Menteri Sumber Manusia (SDM).


sumber : Antara
BACA JUGA: Update Berita-Berita Politik Perspektif Republika.co.id, Klik di Sini
 
 
 
 
  • Komentar 0

Dapatkan Update Berita Republika

 

BERITA LAINNYA