Monday, 5 Syawwal 1442 / 17 May 2021

Monday, 5 Syawwal 1442 / 17 May 2021

Malaysia Umumkan Kabinet Baru

Rabu 29 Jul 2015 00:21 WIB

Red: Agung Sasongko

PM Malaysia Najib Razak

PM Malaysia Najib Razak

Foto: MalaysiaKini

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Selasa Malam, mengumumkan Ahmad Zahid Hamidi akan terus memegang posisi sebagai Menteri Dalam Negeri serta memangku jabatan baru sebagai Wakil Perdana Menteri Malaysia menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perombakan kabinet pemerintahan Malaysia ini diumumkan secara langsung melalui televisi setempat yaitu terdiri dari lima orang yang diganti dan tujuh orang dilantik menjadi menteri baru, demikian seperti dilaporkan Bernama, Selasa Malam.

Kelima pejabat yang diganti adalah Tan Sri Muhyiddin Yassin (Timbalan Perdana Menteri/Menteri Pendidikan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Seri Hasan Malek (Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan), Datuk Seri G. Palanivel (Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar) dan Datuk Dr Ewon Ebin (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi).

Sedangkan tujuh menteri baru termasuk tiga orang yang sebelumnya merupakan wakil menteri yang dinaikkan pangkat menjadi menteri yaitu Datuk Hamzah Zainudin (Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan), Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar) dan Datuk Seri Mahdzir Khalid (Menteri Pendidikan).

Selanjutnya menteri yang merupakan muka baru dalam kabinet Najib adalah Datuk Wilfred Madius Tangau (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi), Senator Datuk Seri Dr Mohd Salleh Tun Said Keruak (Menteri Komunikasi dan Multimedia).

Serta dua muka lama yang kembali masuk kabinet yaitu Datuk Seri Azalina Othman Said (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) dan Datuk Seri Ong Ka Chuan (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II).

Sementara itu menteri yang bertukar posisi yaitu Datuk Seri Ahmad Sbabery Cheek dari Komunikasi dan Multimedia menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani. Posisi baru Shabery adalah mengambil alih posisi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang kini menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Selanjutnya, Kementerian Pendidikan Tinggi diwujudkan kembali dan dijabat oleh Datuk Seri Idris Jusoh.
Wakil Menteri baru Najib juga mengumumkan sembilan wakil menteri muka baru yaitu Nur Jazlan dilantik sebagai wakil Menteri Dalam Negeri, Mas Ermieyati sebagai wakil Menteri Pariwisata dan Kebudayaan dan Reezal Merican Naina Merican dilantik menjadi Menteri Luar Negeri.

Sementara itu, enam lagi wakil menteri baru ialah Datuk Wira Mohd Johari Baharum (Kementerian Pertahanan), Senator Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki (Jabatan Perdana Menteri), Chong Sin Woon (Kementerian Pendidikan), Datuk Ahmad Jazlan Yaakob (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Masir anak Kujat (Kementerian Dalam Negeri) dan Datuk Johari Abdul Ghani (Kementerian Keuangan).
Susunan kabinet baru itu melibatkan 25 kementerian dan 37 orang menteri dibandingkan 24 kementerian dan 32 menteri sebelum ini.

BACA JUGA: Ikuti Serial Sejarah dan Peradaban Islam di Islam Digest , Klik di Sini
 
 
 
 
 
 

Dapatkan Update Berita Republika

BERITA LAINNYA