Monday, 15 Safar 1441 / 14 October 2019

Monday, 15 Safar 1441 / 14 October 2019

Mahathir: Peristiwa Kerusuhan di Kuil Murni Kejahatan

Rabu 28 Nov 2018 00:46 WIB

Red: Nidia Zuraya

Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad

Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad

Foto: The Star
Kepolisian Malaysia diperintahkan mengambil tindakan lebih lanjut untuk menanganinya

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengatakan bahwa kerusuhan di kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, Subang Jaya, pada Senin (26/11) murni kejahatan. Dari hasil penyelidikan awal, kejadian pertama dan juga kejadian susulan mempunyai unsur kejahatan.

"Saya mengikuti perkembangan kerusuhan di kuil Sri Maha Mariamman. Saya juga diberitahu polisi tentang perkembangan terkini penyelidikan atas kejadian itu," kata Mahathir di Putrajaya pada Selasa (27/11).

Mahathir mengatakan, amat jelas dari penyelidikan awal, kejadian pertama mempunyai unsur kejahatan begitu juga kejadian susulan, yang melibatkan kerusakan harta benda serta cederanya anggota pemadam kebakaran. "Itu sama sekali masalah suku atau berkaitan dengan agama walaupun terkait dengan perpindahan kuil," katanya.

Karena hanya kejahatan, katanya, polisi diperintahkan mengambil tindakan lebih lanjut untuk menangani serta mengawal keadaan itu dengan segera. "Pemerintah juga kesal dengan tindakan tidak bertanggungjawab penjahat, yang menimbulkan kekacauan di kawasan kuil dan yang membuat cedera anggota pasukan keselamatan serta anggota penyelamat di dalam kerusuhan itu," katanya.

Ia mengatakan, penjahat dalam kerusuhan itu serta membuat cedera anggota keselamatan dan penyelamat, termasuk kerusakan harta benda, akan dikenai tindakan tegas sesuai dengan undang-undang. "Dalang, jika ada, di balik kejadian itu juga tidak akan terlepas dari hukuman setimpal," katanya.

sumber : Antara
BACA JUGA: Ikuti Serial Sejarah dan Peradaban Islam di Islam Digest , Klik di Sini
  • Komentar 0

Dapatkan Update Berita Republika

 

BERITA LAINNYA